Home kestävät valinnat 10 kestävää trendiä vuodelle 2021

10 kestävää trendiä vuodelle 2021

by Noora

Vuodesta 2020 oli tulossa ilmastopolitiikan ja päätösten suuri vuosi poliittisen paineen ja Glasgowin ilmastokokouksen myötä. Maailmanlaajuinen pandemia pakotti huomiomme hetkeksi toisaalle, mutta Koronan jaloissa opimme myös uudenlaisia tapoja kuluttaa ja elää – tapoja, jotka tukevat myös ilmastonmuutoksen hillintää.

Vaikka kuluva vuosikin on käynnistynyt pandemian uuden aallon varjossa, on meillä uusi mahdollisuus tehdä valintoja ja vaikuttaa maapallon ja ihmisten hyvinvoinnin eteen. Tutkimukset osoittavat, että Korona on muuttanut asennettamme kuluttamiseen ja muokannut arvojamme kestävämpään suuntaan.

Lueskelin useampia trendiraportteja ja riippumatta siitä, mistä näkökulmasta ne oli tehty, nousivat sosiaalinen ja ekologinen vastuullisuus kaikissa esiin. On ihanaa puhua siitä, että vastuullisuus on trendikästä ja vastuullinen toiminta liitetään nyt edelläkävijyyteen myös kaikessa yritystoiminnassa.

Ilmastonmuutoksen torjuminen ja tiedostaminen muuttaa elämäämme ja ainakin seuraavien trendien uskotaan näkyvän elämässämme vuonna 2021. Tutkimusten mukaan (Euromonitor 2021) kuluttajat ovat valmiita yhteiskunnan ja kuluttamisen kestävämpään uudelleenrakentamiseen.

1. Vastuullinen kuluttaminen halu vs. tarpeet

Pandemia on tuonut mukanaan taloudellista epävarmuutta, joka on saanut meidät pohtimaan myös kulutustamme. Mietimme tarkemmin mihin tulomme riittävät ja kiinnostus vastuullista säästämistä ja sijoittamista kohtaan on kasvussa. Tarpeet ohjaavat kulutustamme enemmän kuin halut, ostoksia harkitaan pidempään ja niitä tehdään edelleen enemmän verkossa.

Lama-ajalle tyypillinen säästeliäs elämäntyyli houkuttelee varmistelemaan omaa toimeentuloa epävarmassa tilanteessa, vaikka oma toimeentulo ei olisi suoranaisesti uhattuna. Säästeliäisyys näkyy kulutuksen vähentymisenä ja toisaalta paikkaamisen, huoltamisen ja korjaamisen lisääntyminen tukevat kestävämpää kulutusta.

2. Paikallisten tuotteiden ja kotimaisen ruoan suosiminen

Valtaosa suomalaisista haluaa, että koronaepidemian aikana ostetaan suomalaisia työllistäviä tuotteita ja palveluita, kertoo Suomalaisen Työn Liiton, Ruokatieto yhdistys ry:n ja Kauppapuutarhaliitto ry:n  teettämä tutkimus

Paikallisuus, kotimaisuus ja lähituotanto saivat kaivattua nostetta koronapandemian aikana ja omilla kulutusvalinnoilla voi vaikuttaa siihen, että tästä tulee pysyvä trendi. Kotimaisille yrityksille muuttunut asenne paikallisiin tuotteisiin on valtava mahdollisuus. Ehkä Suomessa nähdään myös ostettujen palvelujen suosion kasvaminen?

3. Kotimaan matkailu ja vastuullinen matkailu

Koronapandemia ja ilmastopakotteet muokkaavat tapaamme ja mahdollisuuksamme matkustaa pysyvästi. Monessa maassa panostetaan nyt vahvasti kotimaan matkailun houkuttelevuuteen, turistikohteiden hotelleista saneerataan asuntoja ja maata pitkin matkailu jatkaa matkustuksen supertrendinä.

Into ja halukkuus myös ulkomaanmatkailuun palannee takaisin, mutta lopulta siirrytään selkeästi kohti valikoivampia ja kestävämpiä tapoja matkustaa ja kokea
uutta. Uudenlaisille elämyspalveluille on kysyntää.

Lifestyles after lockdown -selitys, Sitra 2020

Vastuullinen kuluttaja tuskailee lentomatkustamisen aiheuttaman hiilijalanjäljen kanssa ja on valmis vaihtamaan kaukaiset matkustuskohteet pienemmällä hiilijalanjäljellä saavutettaviin lähikohteisiin. Mietimme mitä todella haluamme lomalta ja miksi matkustamme.

4. Yhteys luontoon

Maailmanlaajuinen pandemia osoitti meille, kuinka tärkeä luonnon läheisyys ja luontoon vetäytyminen on jokapäiväisessä elämässämme ja hyvinvoinnissamme.

Seuraten maailmanlaajuisia suuntauksia tiimini tunnisti yhteyden luontoon nousevana trendinä vuonna 2020, ja uskon trendin kasvavan räjähdysmäisesti vuonna 2021, kun etsimme luonnosta lohdutusta, tyyneyttä ja toivoa paremmasta tulevaisuudesta.

Dune Ives, CEO of Lonely Whale

Vuosi 2021 lisää tietoisuutta luonnon tärkeydestä jokapäiväisessä elämässämme. Alkaa uusi aikakausi, jonka aikana löydämme luonnon kautta paremmin itsemme ja toisemme. Trendin keskiössä on uusi energia ja intohimo taistella vaalia ja suojella luontoa, ja viime kädessä itseämme. Ilmastonmuutoksessa ei ole kyse pelkästään luonnon monimuotoisuuden ja elinympäristömme, vaan ihmiskunnan suojelemisesta. Tämä on jokaisen hyvä tiedostaa.

5. Kasvisruoka ja kasviproteiinit kiinnostavat, lihan kulutus laskee

Kuluttajat ovat yhä tietoisempia ravinnon terveysvaikutuksista ja kasvisruoan myönteisistä ympäristövaikutuksista. Kasvisruoan kysyntä kasvaa ja kasviproteiinien kulutus alkaa näkyä lihankulutuksen vähentymisessä myös Suomessa (Lihan kulutus kääntyi laskuun vuonna 2019). Muutosta tukevat suomalaiset innovaatiot ja Koronan myötä kasvanut halukkuus tukea kotimaista tuotantoa ja suosia Suomalaista. Kasvikunnan proteiineissa kannattaa muistaa monipuolisuus ja sisällyttää ruokavalioon esim. soijaproteiinin lisäksi papuja ja linssejä. Myös elintarviketeollisuus kehitttää entistä parempia kasviproteiineihin perustuvia tuotteita ja puolivalmisteita ruokaloiden ja ravintoloiden käyttöön.

Lautasille tai ainakin keskusteluihin nousevat jälleen myös hyönteiset. En usko, että vuosi 2021 olisi viellä syötävien hyönteisten ”vuosi” länsimaissa, mutta yksi niistä vuosista, joka johtaa kohti ”pienen jättiläisen” ruokavallankumousta.

Mikäli haluat hullaantua jostain ruokavaliosta vuonna 2021, tsekkaa mistä Planetaarisessa ruokavaliossa on kyse!

6. Hyvinvointi ja omasta vastustuskyvystä huolehtiminen

Keskittyminen omaan hyvinvointiin ja erityisesti henkiseen hyvinvointiin kasvaa jatkuvasti. Pandemia on myös lisännyt kiinnostusta luonnollisen vastustuskyvyn vahvistamiseen.

Accenturen teettämän kyselyn mukaan Covid-19 pandemian aikana 60 prosenttia vastaajista on kiinnittänyt enemmän huomiota hyvinvointiin ja henkiseen tasapainoon ja 57 prosenttia on aloittanut kotona kuntoilun.

7. Poliittinen vaikuttaminen – kuntien ja kaupunkien rooli muutoksessa

Yhdysvaltojen vaalit auttoivat meitä ymmärtämään poliittisen vaikuttamisen voiman. Trumpin hallinnon tuhoisa vaikutus ja Covidin aiheuttama viivästys kansainvälisiin ilmastosopimuksiin luovat painetta onnistuneelle ilmastopolitiikalle.

Vuonna 2021 keskitytään uudestaan ​​maailmanlaajuisiin toimiin ilmastonmuutoksen torjumiseksi. COP26-tapahtumassa Glasgow’ssa eri maiden edustajat ja yritykset päättävät lisätoimista päästöjen vähentämiseksi. Yhdysvaltojen palaaminen Pariisin ilmastosopimukseen lisää vauhtia päätöksentekoon.

Trewin Restorick, CEO, Hubbub

Kuluttajat ymmärtävät, että tietoinen kuluttaminen yksinään ei riitä, vaan yritysten täytyy muuttua ja se vaatii taakseen uutta lainsäädäntöä. Vuosi 2020 näytti mitä voidaan saavuttaa lyhyessä ajassa tarpeen vaatiessa, miksi meidän pitäisi sietää päättämättömyyttä ja vetkuttelua ilmastopolitiikan suhteen? On muutoksen aika, ja kansalaiset ovat valmiita äänestämään sen puolesta.

Kuntavaalit nostavat esiin myös paikallisen vaikuttamisen ja toimet ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Syntyy kilpailua hiilineutraaliuden saavuttamisesta, kun kaupungit ja kunnat houkuttelevat uusia asukkaita.

8. Monitoimikoti

Etätyöt, etäopinnot, kotijumppa ja tilaa rentoutumiselle ja hyvinvoinnille. Kodista on tullut monelle turvallinen monitoimitila, josta ei tarvitse välttämättä poistua harrastusten tai töiden pariin.

Korona-pandemia näyttää lisänneen ihmisten kiinnostusta funktionaalisiin tila- ja asumisratkaisuihin. Rajoitusten aikana ihmiset ovat olleet pakotettuja viettämään paljon
aikaa kotonaan ja yhdistämään monipuolisesti erilaisia aktiviteetteja saman katon alle.

Lifestyles after lockdown, Sitra 2020

Etätyöt muokkaavat kodille asetettavia vaateita ja toiveita, mutta vaikuttavat myös siihen mistä uusi koti valitaan – esikaupunkialueista tulee entistä houkuttelevampia kun työmatkoihin ei tarvitse käyttää enää yhtä paljon aikaa ja yksityisautoilun vähentyminen vaikuttaa myös päästöjä vähentävästi.

64 % asiantuntijoista uskoo, että etätyöt ovat uusi normaali.

Euromonitor Top 10 consumer trends 2021

Asiantuntijat uskovat, että etätöistä tulee uusi normi ja tällä trendillä voi olla hyvin monimuotoisia ja positiivisia vaikutuksia myös ekologisista näkökulmista. Useat kalustevalmistajat ovat jo alkaneet valmistaa kalusteita, jotka mahdollistavat ergonomisen työskentelyn myös kotona ja toisaalta kotitaloudet ovat innostuneet karsimaan turhaa tavaraa niin, että kodissa on enemmän tilaa monimuotoiselle elämiselle.

9. Kohti kiertotaloutta

Koronan vuoksi olimme valmiita ostamaan kertakäyttöisiä kasvomaskeja ja desinfiointiaineita pienissä muovipulloissa, mutta samalla se avasi silmämme kertakäyttökulttuurille ja tästä syntyvän jätteen määrälle.

Kiertotalouden vaade muokkaa yriysten toimintatapoja ja mahdollistaa uusien yritysten ja palveluiden syntymisen, lainaaminen, vuokraaminen ja huoltaminen jatkavat kasvuaan. Kosmetiikkateollisuus on sitoutunut vähentämään kertakäyttöisten muovipakkausten määrää radikaalisti ja vaatejätit jatkavat työtään kestävämmän tekstiiliteollisuuden puolesta.

Pysy kuitenkin valppaana, sillä kuluttajien vaatimukset houkuttelevat myös tekemään tyhjiä lupauksia ja viherpesun ennustetaan lisääntyvän ennätyksellisesti. Onneksi myös kuluttajia palvelevat vastuullisia valintoja helpottavat palvelut kuten ostavastuullisesti.fi yleistyvät ja helpottava todellisesti parempien valintojen tekemistä.

10. Virtuaalivalmentajat ja kotitreenit

Kuten etätyöt, myös etäjumpat ova tulleet jäädäkseen. Etätyö mahdollistaa entistä joustavamman arjen rakentamisen, jota tukevat 24/7 saatavilla olevat palvelut. Myös älykellomarkkina jatkaa kasvuaan.

Tutkimukset osoittavat, että pandemian hellittäessä sosiaalisiin tapahtumiin palataan varovaisesti ja omaa aikaa arvostetaan entistä enemmän.

Mitä sinä odotat vuodelta 2021? Entä minkä trendin matkaan haluaisit itse hypätä mukaan?

Lähteet: Sitra, Euromonitor, Pebble Mag

Kiinnostaisiko sinua myös?

Jätä kommentti