Home tyyli Mistä on vastuullinen vaate tehty?

Mistä on vastuullinen vaate tehty?

by Noora

Viime viikolla uutisoitiin K-ryhmän teettämästä Marketmuoti 2020 -tutkimuksesta, joka kertoo suomalaisten shoppailevan vaatteita ruokakaupoista halvan hinnan ja helppouden takia. Välitän paljon vaateasioista ja jostain syystä Hannele Åbergin haastattelu Iltalehdessä sai minut hermostumaan.

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan noin 80 prosenttia suomalaisista ostaa vaatteita marketeista ainakin joskus, ja vain kuusi prosenttia ei voisi kuvitellakaan hankkivansa vaatteita ruokaostosten lomassa. Vastaajista 60 prosenttia pitää vaatteita sopivan hintaisina ja 54 prosenttia helposti hankittavina, ja lisäksi noin kolmasosa pitää valikoimaa sopivana erilaisiin käyttötarkoituksiin.

Sen sijaan markettimuotia ei pidetä vastuullisena, trendikkäänä tai laadukkaana vaihtoehtona. Vain kaksi prosenttia vastaajista uskoo markettimuodin olevan vastuullista ja trendikästä, ja vain neljä prosenttia kuvailee sitä laadukkaaksi. K-ryhmästä kuitenkin kerrotaan markettimuodin olevan vastuullista, sillä:

Onhan markettimuoti vastuullisesti tuotettua, sillä tiedämme, missä tehtaissa ja missä oloissa sitä tuotetaan. Tehtaat ovat auditoituja, ja olemme aina kertoneet julkisesti tuotannosta. 10 euron t-paita voi olla täysin hyvälaatuinen ja vastuullinen.

K-ryhmän osto- ja myyntijohtaja Hannele Åberg sanoo.

Käytännössä K-ryhmän vaatteita tuotetaan Kiinassa, jonka vaateteollisuuden Åberg toteaa olevan mainettaan paremmalla mallilla, toisin kuin kuluttajien tietoisuus tästä. Åberg väittää myös, että vastuullinen tuotanto ja halpa hinta eivät sulje pois toisiaan. Jos ajatellaan, että luomusertifioidusta puuvillasta valmistetun paidan materiaalikustannus on 7,40 euroa per paita, voidaan melko lyhyellä matikalla väittää, että Åbergilla on tässä hiukan perusteltavaa.

Tästä voidaankin siirtyä pohtimaan, mitä todella on vastuullinen tuotanto ja mistä kaikista osa-alueista vastuullinen tuotanto muodostuu.

Melko varmaa on, että 10 euron t-paidasta ei ompelija ole saanut kuin muutaman kymmenen senttiä, jos sitäkään, mutta vastuullisesti tuotettua t-paitaa tai muutakaan vaatetta ei määrittele vain tuotteen ulosmyyntihinta. Myös kallis vaate voi olla ympäristöä kuormittavasti ja ompelijan selkärangasta tuotettu.

Vaatteen vastuullisuuden arviointi kuluttajalle ei ole välttämättä helppoa. Siinä missä Fair Trade tai Organic Cotton -merkki vaatteessa kertoo varmasti tuotantomateriaalista tai tuotantoketjusta jotain, on esim. kierrätysmateriaalista valmistetun tuotteen todellista hiilijalanjälkeä kuluttajan vaikea arvioida. Varmasti vastuullisesti voi shoppailla vain silloin, kun tieto yrityksen arvoista, tuotantomateriaaleista ja tuotantotavoista on kuluttajan tiedossa. Helpoiten tämä tapahtuu asioimalla suoraan valmistajan kanssa tai valikoimansa vastuullisuuteen perustavan jälleenmyyjän. Pystyäkseen tekemään oikeita valintoja kuluttaja tarvitsee helposti sisäistettävää oikeaa tietoa. Ei ympäripyöreitä vastauksia.

Yleisesti hyvä nyrkkisääntö on miettiä tuotteen hintaa/käyttökerta, eikä ostohintaa.

Cheap prices make us believe they bring about savings for consumers. This may appear true in the short term, with a narrow focus and looking just at the money in our wallets, but all of us, as global citizens, will ultimately end up paying the external cost, the true cost for the unsustainable consumption and production of cheap clothing.

Fashion revolution

Viikonlopun pitkiksellä kuuntelin Patagonian Miika Vuorion haastattelua Polkuporinoissa. Patagonia on varmasti yksi maailman vastuullisimmista urheiluvaatevalmistajista. Yrityksen tuore arvolupaus on “We’re in business to save our home planet“, ja vastuullisuus on läsnä kaikessa yrityksen toiminnassa. Oli mielenkiintoista kuulla mm. siitä, että kierrätetty materiaali saattaa olla ympäristölle kuormittavampaa sen raskaan käsittelyprosessin takia ja että yksittäisen vaatteen kaavaa muuttamalla tuotantotehokkaammaksi mahdollistettiin tuhansien uusien tuotteiden tekeminen entisestä hukkamateriaalista.

Esimerkiksi Patagonian ikoninen Fleece-paita, joka minunkin vaatekaapistani löytyy, vaikuttaa ensisilmäyksellä huonolta valinnalta. Onhan fleece -materiaalina valmistettu muovista, mutta…

Patagonia on valmistanut kierrätetyistä muovipulloista valmistettuja fleecejä vuodesta 1993 lähtien. Fleece on Fair Trade sertifioitu, mikä käytännössä tarkoittaa mm. sitä, että tuottajille maksetaan myyntihinnan päälle korvausta. Yhteisöt päättävät itse, miten käyttävät heille maksetut Reilun kaupan lisät. Varat on tarkoitettu yhteisön sosiaaliseen tai taloudelliseen kehittämiseen. Lisäksi Fair Trade Sertifioitu tuote on valmistettu tehtaassa, joissa ei käytetä lapsityövoimaa tai pakkotyövoimaa, joissa on mahdollisuus äitiysvapaaseen ja palkalliseen vapaaseen, joissa huolehditaan työntekijöiden terveydestä ja turvallisuudesta, sekä huomioidaan ympäristö- ja yhteiskuntavastuu.

Vähän voi siis päätellä sen perusteella mitä jokin vaate maksaa tai miltä se edes ensisilmäyksellä vaikuttaa. Vastuu oikean tiedon ja hyvien valintojen tekemisestä, sekä niistä viestimisestä pitäisi olla ensisijaisesti yrityksillä, mutta kuluttajien voimaa tai älykkyyttä en lähtisi aliarvioimaan.

Mitä sinä olet valmis tekemään sen eteen, että jossain muualla äiti voi hyvin työpäivänsä aikana, tai että tämä maailma säästyisi meidän lapsillemme?

Nämä ovat hyviä ja konkreettisia kysymyksiä, joihin kannattaa pyrkiä vastaamaan siinä markettihyllyjen välissä!

Erittäin helppo tapa etsiä ja löytää vastuullisia vaatevalmistajia on hyödyntää Good on you -listaa. Sivustolta löydät ehkä myös suosikkimerkkisi surunaamalla. Silloin on syytä ottaa selvää miksi tämän tuotemerkin kohdalla ei paljon hymyilytä.

Iltalehden juttu markettimuodista ja Keskon teettämä tutkimus marketmuoti 2020.

24. huhtikuuta tulee kuluneeksi 7 vuotta siitä, kun Rana Plaza -rakennus romahti Bangladeshissa, yli 1130 ompelutehtaan työntekijää kuoli ja yli 2 500 ihmistä loukkaantui. Siksi joka vuosi huhtikuun viimeisellä viikolla järjestetään Vaatevallankumous-kampanja, #fashionrevolution. Aina muutenkin on ok kysyä #whomademyclothes eli kuka minun vaatteeni on tehnyt.

Ole utelias! Ota selvää! Tee jotain! Kyseenalaista! #fashionrevolution

Kiinnostaisiko sinua myös?

Jätä kommentti