Home kiertotalous Kumpi on vastuullisempi valinta Nike vai Adidas?

Kumpi on vastuullisempi valinta Nike vai Adidas?

by Noora

Adidas ja Nike edustavat ylivoimaisesti suurinta osaa lenkkarimarkkinasta ja melko varmasti liki kaikki liikunnalliset Suomalaisetkin ovat käyttäneet, elleivät juuri nytkin liiku näiden valmistajien kengissä. Ehkä muistatte Lenkkarin hiilijalanjälki -jutusta, että lenkkarimarkkinoilla muutos tapahtuu vasta, kun nämä kaksi toimijaa sitoutuvat kestävämpään tuotteiden valmistusprosessiin. Vaikka kumpikaan ei ole hyvis, on kiinnostavaa tietää kumpi on vähemmän pahis? Eikö?

Good on you -vastuullisuusmedia vertaili hiljattain näitä kahta urheiluvälinevalmistajajättiä ja kaivelin aiheesta vielä hiukan lisätietoja parempien ostopäätösten tueksi.

Nike – kaikilla osa-alueilla paljon parannettavaa

90-luvulla Nike nousi otsikoihin lapsityövoiman ja tehtaiden surkeiden työskentely olosuhteiden myötä. Silloin Nike lupasi parantaa toimintaansa, mutta edelleen yritystä on kritisoitu siitä, että se on antanut toimittajilleen mahdollisuuden riistää työntekijöitään. Tehtaissa, joissa Niken tuotteita valmistetaan eivät toteudu työaikaa, työturvallisuutta tai palkkaa koskevat minimivaatimukset. Nike ei myöskään ole allekirjoittanut Bangladeshin palo- ja turvallisuussopimusta, joka on tärkeä aloite tehtaan turvallisuuden parantamiseksi. Aloite tuli esiin yli 1000 vaatetyöntekijän kuoleman jälkeen Rana Plazan tehtaan romahduksessa. Maaliskuussa 2017 Nike eväsi riippumattoman kansalaisjärjestön Workers Rights Consortiumin pääsyn sen tehtaisiin tarkastamaan työskentelyolosuhteita. Vaikka yrityksen toiminnassa on selkeästi parannettavaa, vuoden 2020 Fashion Transparency indeksissä Nike sijoittui kuitenkin asteikolle 51-60%.

*Fashion transparency Index -mittaa tai koostaa nimensä mukaisesti yrityksen vastuullisuusmielikuvan sen perusteella, mitä tietoja yritys toiminnastaan antaa. Tämä siis ei tarkoita sitä, että yritys välttämättä toimii tai ei toimi vastuullisesti. Suosittelen lukemaan koko raportin, mikäli aihe kiinnostaa.

Tuotekehityksessä Nikella on paljon otettavaa kierrätettyjen materiaalien hyödyntämisessä ja yrityksellä on lukuisia hankkeita, jotka edistävät kiertotalouden syntymistä. Huikeiden tuotantovolyymiensä vuoksi Nike on itseasiassa maailman suurin kierrätetyn polyesterin hyödyntäjä. Nike käyttää kierrätettyä polyesterilankaa esim. suosittujen Flyknit-kenkiensä päällisosissa ja yrityksen mukaan tähän mennessä Flyknit -kenkiin on käytetty yli 4 miljardia muovipulloa kaatopaikoilta. Nike Grind -hanke taas hyödyntää erilaista muovijätettä paitsi tekstiiliteollisuuden valmistusmateriaaleina, myös mm. juoksuratojen ja urheilukenttien valmstamiseen. Tietoa erilaisista vastuullisuusprojekteista on paljon, mutta lukuja, vertailulukuja ja konkreettisia tavoitteita on vaikea löytää yrityksen viestinnästä.

Nike Space Hippie -malliston kengät valmistetaan kierrätetystä muovista ja yrityksen omasta tuotantojätteestä. Niken tavoite on olla tuotannossaan Zero Waste ja Zero Emission.

Nikella on varaa ja siis myös taloudelliset edellytykset parantaa toimintaansa, mutta se ei tee läheskään riittävästi toimanpiteitä tai anna tietoja tuotekehityksen, tuotanto-olosuhteiden tai käyttämiensä materiaalien osalta. Good on you antaa yritykselle 3/5 ‘It’s A Start‘ -luokituksen.

Adidas – Hyvää(kin) tekemistä

Niken tavoin Adidasta on kritisoitu työntekijöiden hyväksikäytöstä ja siitä, ettei kumpikaan lenkkarijäteistä ole ryhtynyt toimiin toimitusketjun työntekijöiden hyvinvoinnin parantamiseksi, lisääntyneistä voitoista huolimatta. Urheilujättien rikastuessa, toimitusketjujen työntekijät jatkavat köyhtymistään, vaikka samanaikaisesti markkinointiin ja sponsorointiin käytettävä rahamäärä kasvaa.

Fashion Transparency Indexissä Adidas toisaalta nousi 61-70% “avoimuuspisteillään” raportin parhaimmistoon, sen julkisettua kaikki toimittajansa ja alihankkijansa. Adidas on myös allekirjoittanut Bangladeshin palo- ja turvallisuussopimuksen. Myös Know the Chain pakkotyötä koskevassa raportissa todettiin, että Adidaksella on vahvat tiedot koko toimitusketjustaan ja erityisesti, että se oli ainoa viidestä suurimmasta jalkinebrändistä, joka ilmoitti aikeistaan puuttua pakkotyöhön korkean riaskin tuotantomaissa.

Adidas on tehnyt erilaisia ekologisia mallistoja ja toiminut pitkään yhteistyössä Stella McCartneyn kanssa, joka on yksi näkyvimmistä muotimaailman vastuullisuuden puolesta toimivista suunnittelijoista. Yhteistyö Parley for the Oceans -ympäristöjärjestön kanssa on poikinut malliston, joka hyödyntää merten muovijätettä Primeblue -materiaalin valmistamiseen. Adidaksen Primeblue -tuotteissa on hyödynnetty vähintään 40 % kierrätettyjä materiaaleja, vuoteen 2024 -mennessä kierrätetyn nylonin osuus on luvattu nostaa 100 % iin.

Vuonna 2020 Adidaksen 400 miljoonasta valmistamasta kenkäparista noin 20 miljoonassa on käytetty kierrätettyä nyloninia.

Tuotekehityksen tähtäimessä täysin kierrätettävä lenkkari. Adidas Futurecraft Loop on nimensä mukaisesti 100 % kierrätettävä juoksukenkä, joka tulee saataville laajemmin vuoden 2021 aikana. Kenkä on koekäytössä ja testin on tarkoitus myös selvittää miten Adidas pystyy keräämään käytetyt kengät takaisin itselleen ja hyödyntää ne uusien kenkien raaka-aineena. Good on you antaa yritykselle 4/5 ‘Good‘ -luokituksen.

Huolestuttavaa on, että molemmilla yrityksillä riittää parannettavaa erityisesti tuotanto-olosuhteiden ja työntekijöiden oikeuksien suhteen, mutta toisaalta tuotekehityksessä nämä urheiluvarustejätit saattavat olla avain suureen muutokseen. Kuluttajamarkkinan lisäksi Nike ja Adidas varustavat myös suurimman osan maailman joukkue ja eliittiurheilijoista, joiden tekstiili- ja jalkinekulutuksen laadulla on kokonaisuuden kannalta valtava merkitys.

Is it just my nose, or do I smell a change coming?

Lähteet: Good on you, Nikea, Adidas ja muut jutussa mainitut lähteet. Kuvat: Nike & Adidas.

Kiinnostaisiko sinua myös?

Jätä kommentti